Top
 

Италия – ренесансова Флоренция и ранно-християнските мозайки на Равена

Екскурзия със самолет

Италия – ренесансова Флоренция и ранно-християнските мозайки на Равена

per person

Италия – ренесансова Флоренция и ранно-християнските мозайки на Равена

Екскурзия до Италия със самолет и влак, с полети до Болоня

София – Болоня – Равена – Флоренция – Сиена – Флоренция – Болоня – София

*Travel to find yourself 

23.10. – 28.10.2019 / 6 дни / 5 нощувки

Самолетна екскурзия в Италия, с която ще посетите Болоня, Равена, Флоренция (туристическа програма в 2 дни с местен екскурзовод на бъларски език) и Сиена – по желание с допънителна екскурзия. Какво ви очаква? Освен добре известните забележителности, станали легенда в историята на изкуството и архитектурата, ще можете да се докоснете и да се наслаждавате на красотата и изяществото на места, които остават извън масовите маршрути. Настаняването е в централни хотели, на пешеходно разстояние от историческите центрове. Връзката между основните градове дестинации в програмата се осъщуствява с влак – едно по-различно пътуване. Програмата, която сме подготвили е наситена, изпълнена с вълнение от „вечните образи“! Ако сте готови да се включите в това приключение – очакваме ви!

 

Акценти по програмата:

  • полети София – Болоня – София с авиокомпания Wizz air с вкл. 1 бр. ръчен и 1 бр. чекиран багаж 20 кг.
  • 5 нощувки със закуски в хотели 3* (1 в Болоня, 1 в Равена и 3 във Флоренция) в центръра на населените места, на пешеходно разстояние от забележителостите, магазини, рсторанти и гр. транспорт
  • целодневна туристическа програма (пешеходна обиколка) във Флоренция с местен екскурзовод на български език с посещение на Дуомо (катедралата Санта Мария дел Фиоре с купола на Брунелески) и баптистериума Сан Джовани, базиликите Санта Тринита, Санта Мария Новела, Сан Лоренцо и Капеле Медиче (входните такси не са включени в цената, за баптистериума и куполът на Брунелески се заплаща обща такса от 18 евро – предварително при резервация, за останалите обекти входните такси могат да се заплатят на място)
  • пешеходна разходка във Болоня с посещение на 2 обекта (без вкл. входни такси)
  • пешеходна разходка в Равена с посещение на 5 обекта (без вкл. входни такси)
  • летищен трансфер в Болоня от летището до хотела
  • влаков билет Болоня – Равена
  • влаков билет Равена – Флоренция
  • трансфер с автобус от Флоренция до летището в Болоня
  • водач-екскурзовод на групата от България

 

*Travel to find yourself  – екскурзията е част от специалната селекция пътувания, предлагани от екипа на Azmarra, които имат за цел да ви запознаят с места, имащи пряка връзка с древните ни предци, да видите понякога малко познати, но значими обекти, да се запознаете с нови исторически факти, да имате нов прочит на вече известни места, истории и легенди, да се насладите на красотата и изяществото на природа, архитектура и изкуство с непреходна стойност… която да пренесете в собствения си свят. Очаквайте новите ни предложения!

 

ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ:

Транспорт: самолет, директни полети на Wizzz air София - Болоня и на Райан еър от Рим - София
Език: български, хотели 3-4*
Дестинация: Италия - Болоня, Равена, Флоренция и Тоскана, Рим
есен 2019
Дни и нощувки:
7 дни, 6 нощувки

ЦЕНИ И ДАТИ:

11.07. - 18.07.2019 г. ~ виж цените ->

Цена за ранно записване  до 20.09.2019!

Настаняване на база нощувка със закуска в хотели 3/4 звезди с централна локация и репутация!

Двойна стая със спалня / две отделни легла (не се гарантира): 1165 лв


Цена за 3-ти възрастен в двойна стая : 1032 лв 


Дете до 11.99 г. с двама възрастни в дв. стая, на допълнително легло: 1012 лв


Единична стая: 1465 лв

ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛУГИ:
УСЛУГИ СРЕЩУ ДОПЛАЩАНЕ:

 

  • целодневна екскурзия до Сиена и Кианти с местен екскурзвод на бъларски език, с вкл. винена дегустация в Кианти – 91 еввро
  • посещение на галерия Уфици с местен екскурзовод, при мин. 10 записани туристи: 78 лв за възрастен над 25 год / до 25 г. – 44 лв

ИНФОРМАЦИЯ ЗА ХОТЕЛА:

Хотели 3-4*

Хотели  3/4*

  • NH Bologna de la Gare 4* в Болоня или подобен
  • Pallazzo Galetti Abiossi 4* в Равена или подобен
  • Pallazo Rupsoli / Axial 3*  във Флоренция или подобен

ЗА КОНТАКТИ И РЕЗЕРВАЦИИ:

За да направите резервация или запитване се свържете с нас!
СВЪРЖИ СЕ
image_pdfimage_print
8 дни / 7 нощувки от 23.10.2019
  • Included
    Италия – ренесансова Флоренция и ранно-християнските мозайки на Равена
1
Ден 1 сряда 23/10/19: София - Болоня
Среща на летище София / Терминал 1 с водача на групата в 18:00 ч.  за полет с АК "Wizz air" до Болоня в 20:30 ч. Пристигане на летището в Болоня в 21:25 ч.  Трансфер до хотел. Настаняване. Нощувка.      
2
Ден 2 четвъртък 24/10/19: Болоня - Равена
Закуска. Опаковаме куфарите и ги оставяме в стаята за съхранение на багаж в хотела, за да прекараме един пълен ден в Болоня преди да се отправим към Равена. Болоня е град, основан от етруските, който по времето на римската империя бил наречен Бонония. Градът е важен пункт по римският път Виа Емилия, който свързва Римини с Пиаченца (на р. По). Той е един от най-проспериращите градове в Северна Италия, оценен високо като условия и качество на живот. Тук през 1088г. бил основан най-старият университет в Европа и света, който продължава да функционира в наши дни. Историческият център на Болоня един от най-големите по площ запазени средновековни архитектурни ансамбли в Европа и пази много ценни сргади от различни епохи, вкл. съществена част от крепостните стени и портите на града. Най-любимата храна на жителите на Болоня са тортелините, който според легендата били създадени в града. Друга известна архитектурна черта на града са множеството т.нар. портици, или пристройки към входа на сградата, подпрени с колони. Те са често срещана гледка в Болоня, където доминират червеното, оранжевото и охрата. Ще оставим главните площади и големите катедрали да се запечатат в паметта ни минавайки покрай тях, за да надникнем в някои рядко посещавани обекти. Пешеходна разходка в Болоня (върви се пеша в центъра на Болоня, разходката е с продължителност 3 часа). Ще посетим комплекса Санто Стефано (1) и базиликата Санто Доминико (2), където се пазят мощите на Св. Доминик, основател на Доминиканския орден. По време на разходката ще минем през известния площад Пиаца Маджиоре, където се намира голямата базилика Санто Петронио - покровителя на Болоня. Нейната фасада в долната си част е от мрамор, а нагоре продължава в тухлена зидария. Църквата е огромна и по проект е трябвало да конкурира базиликата Св. Петър в Рим. От първоначалният проект е изграден само купола с трансепта в периода 14-17 век. Тя може да бъде посетена индивидуално в свободното време след разходката.  1. Комплекса Санто Стефано (или Settie Chiesse - Седемте църкви и Santa Jerusaleme ) 5-11 в. Началото на проекта е поставено през 5 век, по идея на епископа на Болоня - Св. Петроний, който впоследствие става патрон на града. Той иска да има храм, съдържащ елементите на храмът Възкресение Христово (лат. Sanctum Sepulchrum, наричан още храм Гроб Госоден) в Йерусалим, изградена от Константин Велики. Днес тази базилика Възкресение Христово в Болоня е ценно архитектурно подобие на древната едноименна структура в Йерусалим, въпреки че през 11 век е била възстановявана след разрушителните действия на хуните. В двора на църквата Възкресение Христово има водоизточник, който в символизма на целия комплекс, базиран на Страстите Христови, се свързва с водите на р. Йордан. В конструкцията на сградите все още има останки на оригинални римски колони - по презумпция те са част от по-стария култов комплекс на това място, посветен на Изида, върху който, според легендата, Св. Петроний изградил храма. Има и отличителна черна колона от африкански мрамор, която стои самостоятелно встрани и пресъздава мястото на мъчението на Христос, където бива бичуван.           Църквата  Санто Стефано или Светото Разпятие (Св. Стефан), на която е кръстен компелсът, е простроена през 8 век и днес е безценна част от Лангобардското наследство на Болоня. Тя е била главен религиозен център за своето време. Презвитериумът й е реконструиран през 17 в., а разпятието е дело на Симоне деи Кроцифизи от 1380г. В криптата, под презвитериумът се пазят мощите на местните светци Сан Витале и Св. Агрикола.  Най-старата базилика в комплекса от 4 в. е тази посветена на Сан Витале и Агрикола. Те били местни християни, посечени при гоненията на Диоклециан. Интересна е архитектурата на базиликата, която е без трансепт, а олтарът е разположен до задната стена, което разкрива ранно-християнски литургични практики.
Sancta Jerusalem di Bologna. Quarta Chiesa, S. Sepolcro, vista dal Cortile di Pilato. - panoramio

Sancta Jerusalem di Bologna. Четвърта църква: Възкреение Христово, поглед към двора на Пилат. Aвтор: Carlo Pelagalli, източник: wikimedia

В дворът на Пилат, ограден от романски колони, може да се види мраморен съд - пак свързан с Евангелския разказ за събитията преди Христовата смърт и възкресение. 2. Базиликата Санто Доменико се намира недалеч от първия ни обект. Пред нея е едноименния площад със статуя на основателя на Доминиканския орден - Св. Доминик, испанец по произход. Доминиканският орден е известен още като ордена на проповедниците. Св. Доминик пристигнал в Болоня през 1218г., където получил разрешение на основе църковна община. Дом на ордена в Болоня станала малката базилика Св. Никола, която се намирала в покрайнините на града. Тук в Болоня светецът създал някой от основните си канони. Впоследствие, след смъртта на Св. Доминик през 1221г., доминиканците изкупили земята около сградата на своята църква и постеренно изградили монашески комплекс и разширили базиликата, наричайки я на своя патрон. Днес мощите на светеца се съхраняват в мраморен съркофаг в един от параклисите на храма, който е декориран със сцени от живота му от склуптора Никола Пизано. От оригиналната църква е запазена и реставрирана само фасада, а интериорът е обновен изцяло в бароков стил. Тук се пазят интересни творби на различни ренесансови и барокови майстори, най-известните между които са 3 склуптури на Микеланджело в параклиса на Св. Доминик и фреска от Филипино Липи - "Мистичната сватба на Св. Катерина". Свободно време в Болоня за кафе, пица или тортелини, или пък за посещение по желание на Pinacoteca di Bologna Nazionale (градската художествена галерия). Експозицията съдържа  ценни творби от 13 - 17 век от предренесансово (Витале да Болоня и др.)  и ренесансово изкуство (Перуджино, Рафаело, Тинторето) до манеризъм (Джоджо Васари, Бартоломео Чеси и др.) Oколо 16 часа се отправяме към хотела, за да вземем своя багаж и да напуснем Болоня в посока Равена. Пътуването до Равена се осъществява с влак (вкл. в цената). Централната ЖП гара на Болоня се намира близо до хотела. Пътуването до Равена е с продължителност 1 ч. и 11 мин. Пристигаме в Равена между 18:30 и 19:00. Настаняване. По желание вечеря в местен ресторант (заявява се и се долпаща от България). Нощувка.
3
Ден 3 петък 25/10/19: Равена - Флоренция
Закуска. Целодневна туристическа програма в Равена. Равена е древен град на северното крайбрежие на Атлантическо море. Преди 1500 години, тя е била последната столица на Западната Римска Империя, след това столица на Остроготското кралство в Италия (Кралството на Теодарих Велики), а след това град със стратегическо значение за възвръщането на византийските територии в Италия, при Юстиниан. Този величествен период е оставил в Равена голямо наследство от религиозни монументи, които са уникални с архитектурата и мозаечната си декорация, определени като значимо за човечеството културно наследство и са под егидата на ЮНЕСКО. Колекцията на мозайки в Равена датира от 5-6 век и тяхната значимост по отношение на артистизъм и иконографски сцени е безценна за изкуствоведи, историци, философи, теолози, християни, ценнители на изкуството и учени, изучаващи църковна история и християнско наследство. Ще посетим 8-те обекта, които са под егидата на ЮНЕСКО, като помежду визитите ще има време за обяд и почивка:
        1. Мавзолея на Гала Плацидия 5 в.: малка тухлена сграда под формата на латински кръст от периода 425 -450 г.н.е., чийто семпъл екстериор не навежда на мисълта за богатството на интериора. Стените са изцяло декорирани с великолепни мозайки, а фин мрамор е изполван за колоните и други елементи. Светлината навлиза през малки алабастрови прозорци, осветявайки архитектурни елементи, които преливат в чистите хроматични цветове на мозайките. Куполът изобразява вечното небе с концентрични кръгове от звезди, около златен кръст сочещ на изток. Иконографските сцени на мозайките изобразяват сцени на победата на живота над смъртта, което се откива в сцените с гълъбите и сърните, утоляващи жаждата си при водни извори.
        2. Баптистерий на Неон или православен баптистерий 4-5 в.построен в края на 4-ти и началото на 5 век, той е украсен с мозайки в края на 5 в. от епископ Неон. Баптистериите са специални църковни сгради свъзани с тайнсвото Свето кръщение. Според практиките на ранната църква, това тайнство било извършвано в отделна сграда или пристройка към съществуващ храм. Предхождащо кръщението бил цикъл на пост и подготовка, вкл. изучаване на основните концепции на новозаветната вяра в Христос Спасителя. В началото Кръщението се извършвало със специална церемония, един път годишно, при празника Възкресение Христово. Формата на сградата е октогон, отново характерната тухлена зидария с дебели тухли. Интериорът е богато декориран с мраморни инкрустации, стукко (щукатура) и полихромни мозайки в три цикъла, чиято обща композиция е свързана с Небесния Йерусалим. 
        3. Баптистерий на Теодорих 6 в.: Остроготите (или още истрогетите, виж. Асен Чилингиров "Готи и гети") имали своя християнска традиция. Те погрешно (и до днес) са считани за ариани (или еретици, последовтели на Арий от Александрия). Историята на гетите от Йорданес и книгата Арих (виж. сбoрника Тракийски Хроники) изясняват естеството на вярата на гетите, която по апостолска традиция е приета от епископи, помазани лично от Светите апостоли Павел и Андрей. Те са считали себе си за "арихани", което от тракийски (гетски) значи "пазители". Става ясно, че омразата на империята към тези т.нар. нашественици им лепва етикета "еретици ариани", заради близкото звучене, която заблуда остава и до днес, разгласяна от имперската, вкл. на имперската църква, доктрина. Бaптистерият е изграден близо до базиликата Спирито Санто (Св. Дух), построена пак по времето на Теодорих, но принадлежаща днес на гръцката православна църква в Равена. Архитектурният план на баптистерия отново е октогон, а куполът е украсен с красива златна мозайка, изобразяваща "Кръщението на Христос" в р. Йордан. Иисус тук е представен като Човешкият син - Богът, който стана човек, без величието и инсигниите на Цар Вседържител. Затова и трактовката на тази сцена често се отнася към арианската концепция за Троицата. Стенните мозайки са заличени през следващите векове, когато сградата е била използвана като католически параклис. Подобна е съдбата и на мозайките в църквата Спирито Санто.
        4. Базилика Сант Аполинаре Нуово: Храмът е изгаден в началото на 6 в. от Теодарих Велики, крал на истрогетите в Италия в качеството на кралски параклис и е посветен през 504г. на Христос - Спасителя. По-късно, (след разпадането на истрогетското кралство) базиликата била използвана от католиците и наименована на Св. Мартин. Интериорът е богато декориран с мозайки и мрамор. По-високо разположения цикъл от мозайки свързани с живота и страстите Христови са от началото на изграждането. По-ниският цикъл е от византийския период и представя две огромни процесия от светци и девици. Част от мозайките са модифицирани или заличени, във връзка с арианството, споменато по горе, още в края на 6 век. Съществени реконструкции са претърпяли апсидата и атриума. Портико е изградено пред входа на църквата през 16 век. Този величесвен храм, завещан ни от Теодорих, е окачествен като една от най-важните сради разкриваща връзката между източните и западните традиции в религиозната архитектура за края на 5-ти и началото на 6 век.
        5. Мавзолеят на Теодорих: Представлява уникален пример на гетската архитектура и единствена запазенa гробница на владетел от този период. Конструкцията е кръгообразна, но реално се състои от два десетостена (декагони) един върху друг, като долната част е по-широка и с арки. Изцяло е изработен от огромни мраморни каменни блокове от Истрия. Покривът представлява единичен кръгъл мраморен блок с тегло 230 тона. Вътре все още може да се види саркофагът на Теодорих, изработен от порфир, който лежи в центъра на грното ниво. Останките му са отсранени след като през византийското господство сградата е превърната в католически параклис. Долната част най-вероятно оригинално е служела за богослужебни церемонии.
      Arian Baptistry ceiling mosaic - Ravenna 6. Базиликата Сан Витале: Базиликата е изградена в периода 527 -546 г., по времето на истрогетското управление, макар и да се определя като византийска архитектура. Формата й не е типична базилика, а има октагонален план. Архитектурата комбинира римски с византийски елементи, но най-ценното й богатство са мозайките, които се считат за най-добре запазеният пример за византийско изкуство извън Константинопол. Те се отличават със своята виталност, ярки плътни тонове, определена перспектива и живо присъствие на релефа, растенията и птиците. Циклите включват сцени от Стария завет с историите за Авраам и Мелхиседек, жертвата на Исаак, Мойсей при неопалимата къпина, пророците Йеремия и Исая, и др. Запомняща се е мозайката при купол на презвитериума, която е богато орнаментирана с цветя, плодове и листа, които се обединяват във венец, в центъра на който е Христос - Агнецът Божий. 
    Basilica of San Vitale - Lamb of God mosaic Късният следобяд ще се върнем в хотела, от където ще се вземем предварително опакования багаж и ще се отправим към ЖП гарата. От там ще вземем влак за Флоренция. Пътуването е с продължителност около 3 часа. Пристигане във Флоренция около 20:30. Настаняване. Вечеря в местен ресторант (по желание, заявява се и се долпаща от България). Нощувка.
 
4
Ден 4 събота 26/10/19: Флоренция
Закуска. Среща с местния екскурзовод, за да започне нашето приключение във Флоренция. Флоренция е наречена "люлката на Ренесанса". Намираща се в центъра на така обичания регион на Тоскана, горе долу по средата на Ботуша, Флоренция е като учебник по история на изкуството на открито. Нейните катедрали, музеи, дворци и площади са дом на едни от най-великите шедьоври на изкуството в световен мащаб. Първенството държи Дуомо - флорентинската катедрала Санта Мария дел Фиоре, чийто купол, проектиран от Филипо Брунелески и до днес вдъхновява архитектурната мисъл. Баптистерият Сан Джовани, разположен точно срещу Дуомо пък е най-старата църква в града, а архитектурата и декорацията й са отново шедьоври. Дълъг е списъкът на флорентинските църкви, които съдържат безценни стенописи, изградени или доусъвършенствани от вдъхновените ренесансови архитекти. Сан Лоренцо, Санта Кроче, Санта Мария Новела, Санта Тринита са едни от най-красивите. Не може да не споменем Медичите. Банкерите, които със здрава ръка управлявали града, превръщайки го в процъфтяващ средновековен център, но и меценатите, без които Флоренция и Ренасанса не биха били това, което са. Без техните вложения в архитектура, строителство и изкусна декорация на дворци, църкви и цялостни градски пространства като площадите, Флоренция не би била като перла в короната на Италия. Геният на Донатело, Микеланджело Буанароти, Никола Пизано, Агустино Дучио, Филипо Брунелески, Верокио, Леонардо и още плеяда твроци нямаше да може да се разгърне, ако Медичите не бяха склонни да инвестират в своя град. Затова днес във Флоренция се намират едни от най-ценинте музеи за живопис и склуптура като галерия Уфици, Галерия дел Академия и Барджело. Пешеходна програма с местен екскурзовод на български език във Флоренция (цял ден - мин. 5 часа с почивка за обяд), включена в цената.  
Santa Maria Novella

Санта Мария Новела, църква във Флоренция, Италия. Снимката е направена на 12 октомври 2005 и принадлежи на Georges Jansoone

Започваме с църквата Санта Мариая Новела, която се намира близо до  централната ЖП гара, която носи нейното име. Хронологично това е най-старата голяма базилика във Флоренция и с еотличава с красива симетрична фасада, украсен с бял и зелен мрамор в геометричен стил. Тя е построена на мястото на молитвен дом от 9 в., посветен на Дева Мария, затова се нарича Нова (Новела). Изграждането й започва през средата на 13 век от доминиканския орден, към който принадлежи църквата. Цялостният облик на базиликата е смесица между романски и готически стил, като акцент в ексктериора са готическите арки и голямата камбанария. Интериорът й е под формата на египетски кръст - Т, с един централен и два странични кораба и къс трансепт. Таванът е изпълнен с готически арки. Много от прозорците в страничните алеи съдържат красиви стъклописи от 14 и 15 век, сред които творби на Филипо Липи. Сред стенописите най-известни са този на Света Троица - ранно ренесансова творба на Мазачо и цикълът на Доменико Гирландайо в параклиса Капела Турнабуони, който изобразява сцени от живота на Дева Мария и Св. Апостол Йоан. Ученик на Гирландайо е бил младият Микеланджело. В църквата има още творби на Сандро Ботичели, Нардо ди Чионе, Брунелески, Дучио, Лоренцо Гиберти, Нино Пизано и др. Продължаваме към църквата Санта Тринита (Св. Троица). Тя е разположена на едноименен площад, където се намира Колоната на Правдата и произхожда от баните на Каракала. Била е подарена от папа Пий IV на Козимо ди Медичи и има дорийски капител, а на върха й е се намира статуя, изработена от розов порфир от флорентински майстори. Самата църква е изградена в средата на 13 век в готически стил, но е претърпяла мнжество реконструкции. Съвременната фасада е в стил Манеризъм или Късен Ренесанс и е проектирана от Бернардо Буонталенти. Във вътрешността й се намира шедьовърът на Гирландайо - фрески по живота на Св. Франциск 15 в. (Sasseti Chapel). А другата значима ценност от гледна точка на живопистта, са едни от малкото оцелели готически стенописи от Лоренцо Монако (Bartolini Salimbeni Chapel).
Basilica di San Lorenzo, looking toward the altar

Интериор на базиликата Сан Лоренцо - колоните. Peter K Burian [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons"

Стигаме и до базиликата Сан Лоренцо (без вкл. входни такси), която е едно от върховите постижения на ренесансовата архитектура във Флоренция. Тя е преизградена (върху по-старата романска църква) по архитектурен проект на известния флорентинец Филипо Брунелески, но е завършена от негов ученик. Интериорът изненадва с пропорционалните си геометрични форми, заимствани от класиката, семплите колони и заоблените арки. Таванът е в бяло и златно, а светлината влиза от кръгли прозорци. Проектът е финансиран от Джовани ди Бичи дей Медичи, който е баща на Козимо и Лоренцо ди Медичи и фактическо основател на флорентинската банка. Сан Лоренцо или Св. Лорънс бил един от 12-те дякони на Рим по времето на папа Сикст II, който загинал при гоненията на император Валериан през 258г. Комплексът е семейната базилика на всички поколения Медичи и тук се намира гробниците на всички от Козимо ил Векио или Козимо Стария син на Джовани, роден през 1389г. до Козимо III дей Медичи Гранд Дюк на Тоскана, роден през 1642г. и управлявал Флоренция и областта цели 53 години. За неговата гробница е изграден и параклиса Старата Сакристия, който е отново по проект на Брунелески и се счита за върхово постижение на ранния Ренесанс с идеална геометрия. Той се намира в левия трансепт на базиликата, декорацият му е дело на Донатело. Тук ще видим и небезизвестните Капеле Медиче или Параклисите на Медичите. Те са изградени през 16 и 17 век като разширение към вече съществувата базилика Сан Лоренцо. Те са два - Новата Сакристия и Капела дей Принчипи. Новата Сакристия била построена по идея на кардинал Джулио ди Медичи (папа Климент VII) и неговия братовчед, предхождащ го на папския престол папа Лео X ( роден Джовани ди Лоренцо ди Медичи, син на Лоренцо Великолепния). Целта била това да е царствен  параклис, където да се помещават гробниците на видните членове на фамилията. Това бил първия значим архитектурен проект на Микеланджело. Той спазил традицията в геометрията, зададена от Брунелески при Старата Сакристия, а именно кубично пространство, увенчано от купол и декорация от характерния за Тоскана сив пясъчник pietra serena. Той обаче не успял лично да завърши проекта, включително и заради заминаването си за Рим и смъртта на Джулио ди Медичи, а работата била довършена от други флорентинци. По ирония на съдбата от 4-те гробници, украсени със статуи представящи деня и нощта, изгрева и залеза и изтичането на времето на живота, само две били довършени по проект и то не тези на двамата братя Лоренцо Великолепни и Джулиано, а на братовчедите им. Различна е съдбата на Капела дей Принчипи.Това е параклисът с голям 59-метров купол, разположен на една линия с кораба и олтарното пространство на базиликата, който дава характерния облик на Сан Лоренцо, погледната отдалеч. Архитектурно, той изпълнява функцията на апсиден параклис. Интериорът е пищен, изпълнен от скъп мрамор и рязани полускъпоценни камъни. Създаването на този вид облицовка във Флоренция, било наречено commessi. Грандиозните саркофази, шест на брой, са празни, а останките са пренесени в криптата под базиликата. В нишите било предвидено да има склуптурни изображения на Медичите, но само две от тях са изпълнени. По стените се намират също и 16 медальона, които съдържат гербовете на градовете под управлението на Медичите. Време за обяд. По желание не е включено в цената.
Флоренция Дуомо и баптистерият Сан Джовани

Баптистерият Сан Джовани на преден план, отляво западната фасада на Дуомо и куполът на Брунелески

Насочваме се към центъра на Флоренция, за да видим визитната й картичка - катедралата Санта Мария дел Фиоре (Дуомо) с купола на Брунелески и Баптистерият Сан Джовани (без вкл. входни такси 18 евро за купола, баптистерият и музея и криптата към катедралата, заплаща се предварително и се заявява при резервация). Нашето вълнуващо пътешествие с местен екскурзовод на български език из красотите на Флоренция продължава с изкачване на купола на Дуомо. От тук ще се открие прекрасна гледка към града, р. Арно и хълмовете около Флоренция. Ще можем отвъртре, да наблюдаваме отвисоко и архитектурата на катедралата. При завършването си през 15 век, тя е била най-голямата катедрала в света, а днес се нарежда сред топ три, след Свети Петър в Рим и Свети Павел в Лондон. Първоначалният проект е на архитекта Арнолфо ди Камбио, който поставя първия камък на фасадата на 8 септември 1296г. Както е характерно за повечето грандиозни проекти, работата се продължава и модифицира през десетилетията, които са нужни за изграждането на такова съоръжение. След него по строежа на Санта Мария дел Фиоре работят Джиото (камбанарията) и Андрея Пизано до 1348г., когато Черната смърт (чумата) редуцира населението на Флоренция наполовина от 90 000 на 45 000 жители. После главен архитект става Франческо Таленти, който довършва камбанарията и разширява оригиналния план. Още 4-5 архитекта работят по строежа на Дуомо до края на 14 век. През 15 век, катедралата е почти завършена, но няма купол. Тогава през 1418г. гилдията на производителите на вълна, които финансират и са принципали на проекта обявява конкурс за архитект на купола на Санта Мария дел Фиоре. На него основни конкуренти се явяват златарят и майстор ювелир Лоренцо Гиберти и архитекта, също майстор ювелир Филипо Брунелески. Брунелески печели конкурса и куполът е изграден между 1420 и 1436г. Този много личен проект на Брунелески свързан и с изпитанието на болестта в началото на периода, става негово вечно достижение, без да умаловажаваме цялостният му принос за града Флоренция. Концепцията на неговата архитектура се основава на интуицията му, отхърлянето на готическите решения и възвръщане към класическата римска архитектура като тази на Пантеона. Интериорът на Дуомо е готически, излъчващ простота и строгост. Множествотосклуптурни и декоративни елементи -  произведения на изкуството, дело на майстори като Донатело, Гиберти, Лука дела Робия и др. се съхраняват в специално създадения музей на катедралата (ще го посетим по желание, включен е във входната такса). Огромната фреска под купола, считана за най-голямата в света е започната от Вазари и довършена от Федерико Зукари в средата на 16 век. Изящната западна фасада на катедралата Санта Мария дел Фиоре (Мадоната на цветята), с три централни портала, е богато декорирана с бял, зелен и розов мрамор. Изградена е чак в началото на 19 век, по проект на Емилио де Фабри, в нео-готически стил с една централна и две по-малки розети, склуптурна и живописна украса и пищна декорация. 
PisanoDoors

Детайл от вратите на Пизано

AdamEveGhiberti

Сцена от вратите на Гиберти, наречени от Микеланджело "Вратите на Рая" - Историята на Адам и Ева

                    Силата на Гиберти явно е в ювелирното изкуство и той е автор на майсторските обемно склуптурирани врати на Баптистерията Сан Джовани. Това е една от най-старите сгради в града, изградена през 11-12 век в октагонален романски стил на мястото на по-ранна сграда. Семплата архитектура, мраморната геометрична фасада с бял мрамор от Карара и зелен от Прато, ценните стенописи и трите ювелирни бронзови порти на баптистерията - южните на Андреа Пизано, а северните и източните от Гиберти, правят баптистерията Св. Йоан едно от любимите ни места във Флоренция. Баптистериумът е специалното място, където според ранно-християнската традиция били кръщавани вярващите. Пак по традиция, той е октагон. Защо осемстен? Числото 8 се свързва с духовно възраждане, обновление, новораждане. То съдържа в себе си 6-те дни на Сътворението, 7-мият ден на Божията почивка, и 8-мият - денят на кръщението или новото раждане на човека в Христос. Свободно време във Флоренция за шопинг и осмисляне на видяното.  Възможност за вечеря в местен ресторант (по желание, с предваретелна заявка и доплащане). Нощувка.
5
Ден 5 неделя 27/10/19: Флоренция - Сиена - Kианти - Флоренция
Закуска. Свободно време във Флоренция или туристическа програма по желание: Целодневна екскурзия: Сиена и винена дегустация в Кианти (91 €) Напускаме хотела рано сутринта, за да се отправим с организиран транспорт към Сиена, където отново ще се потопим в дебрите на живопистта и архитектурата. Ще научим за Златния век на Сиена, която е съперничела със Флоренция както в банковото дело, така и в изкуството и архитектурата. Ще разгледаме базиликата на доминиканите и Дуомо. А преди да се отправим към Кианти, ще минем през площад дел Кампо - арената на конното състезание Палио. Свободно време в Сиена. Сиена Дуомо Кианти е един от най-известните винопроизводителни райони в Италия, разположен в сърцето на Тоскана. Ще се насладим на гледката на лозовите масиви и ще дегустираме вина в традиционна атмосфера. Цената вкл: трансфер, екскурзоводско обслужване на български език, дегустация. Екскурзията се осъществява при минимум 15 записани туристи. Заявява се при резрервация в България и предварително се заплаща.
6
Ден 6 понеделник 28/10/19: Флоренция - Болоня - София
Закуска.  Пешеходна разходка във Флоренция с местен екскурзовод на български език: ще посетим и разгедаме църквата Санта Кроче (пантеонът на Флоренция, изградена през 13 и 14 век, голямата базилика е мястото, където са погребани имена като Микелнджело, Макиавели, Пизано и др.), ще минем през Пиацале Микеланджело ще се изкачим до хълма с панорамна гледка към Флоренция, където да разгледаме една от най-красивите романски църкви в Италия - църквата Сан Миниато ал Монте, посветена на Св. Мина. Архитектурата и декорацията на Сан Миниато са изпълнени с невероятно майсторство. Впечатляващо в интериора е един от най-ранните примери за хор, издигнат на платформа над криптата. Фигуралният под, изграден с техниката opus sectile (опус сектиле), датира от началото на 13 век и не е променян. Покривът е дървен с инетерсна декорация, а сводовете са украсени с теракота от Никола Робия. Мозайката в центъра на апсидата изобразява Христос на трон, като от лявата му страна е Девата, а от дясно Св. Мина, държащ корона. Изработена е през 1297 г. Най-старата част е криптата, а във високия олтар се съдържат част от мощите на светеца. Сводовете съдържат фрески на Тадео Гади, а разпятието е дело на Лука де ла Робия. Фасадата е богато украсена с мраморна декорация в геометричен стил. В центъра й отново има мозайка, чийто сюжет е подобен на този в апсидата. До църквата през 15 век е изградена сводеста галерия, а целия комплекс е обграден от масивни стени, изградени от Микеланджело и превърнати в крепост от Козимо ди Медичи. San Miniato al Monte Florence Italy или туристическа програма по желание (осъществява се през ранния следобед след като екскурзовода се върне от разходката).
  • посещение на галерия Уфици с местен екскурзовод, при мин. 10 записани туристи: 78 лв за възрастен над 25 год. (вкл. входна такса и такса резервация и местен екскурзовод на български език). Деца до 18 г. и студенти получават намаление от входната такса - цена 44 лв.
Kъсния следобед отпътуване от Флоренция към летище Болоня с автобус. Пътува се около 70 минуни. Пристигане в Болоня, на летището за полет с авиокомпания Wizz air до София в 21:55. Полетът каца в София, на терминал 1 в в 0:45.      

МЕСТОПОЛОЖЕНИЕ

ЦЕНАТА ВКЛЮЧВА:
  • Самолетни билети София –Болоня– София с редовен полет на авиокомпания  Уиз Еър и включени летищни такси, ръчен и чекиран багаж до 20 кг
  • 6 нощувки със закуски в хотели 3-4* - (3 във Флоренция - или подобен, 1 в Болоня - или подобен, 1  в Равена - или подобен)
  • билет за влак Болоня - Равена
  • билет за влак Равена - Флоренция
  • билет за автобус Флоренция - летище Болоня
  • пешеходна разходка в Болоня с посещение на комплекса Санто Стефано и базиликата Санто Доменико (без вкл. входни такси)
  • пещеходна разходка в Равена с посещение на мавзолея на Гала Плацидия, баптистерий на Неон, баптистерий на Теодорих, базиликите Сант Аполинаре Нуово, Сан Витале и мавзолеят на Теодарих (без вкл. входни такси)
  • туристическа програма с местен екскурзовод във Флоренция - 2 дни с посещение на базиликите Санта Мария Новела, Санта Тринита, Сан Лоренцо и Параклисите на Медичите (Капеле Медиче), Сан Минато ал Монте, флорентинската катедрала Санта Мария дел Фиоре с купола на Брунелески и баптистерият на Сан Джовани (без вкл. входни такси, всички обекти се разглеждат с екскурзовод на български език отвътре и отвън, влиза се в катедралата и се изкачва от вътрешната страна на купола, баптистерият също се разглежда отвътре)
  • Водач-екскурзовод по време на цялото пътуване от България
  • Медицинска застраховка с лимит на отговорност 10 000 евро.
ЦЕНАТА НЕ ВКЛЮЧВА:
  • разходи от личен характер
  • входни такси за посещаваните обекти
  • еднодневна екскурзия до Сиена и Кианти с вкл. винена дегустация - 91 евро (при мин. 15 записани туристи)
  • посещение на галерия Уфици с местен екскурзовод на български език  - 78 лв (при мин. 15 записани туристи)
  • обяди и вечери
  • разходи з аградски транспорт в градовете
  • застраховка отмяна на пътуване

ПОЛЕЗНА ИНФОРМАЦИЯ

Минимален брой участници за осъществяване на екскурзията: 15 Срок за уведомяване за ненабран минимум: 10 дни преди датата на отпътуване. В случай, че минималният брой записани за осъществяване на екскурзията не е достигнат, туроператорът може да анулира пътуването като възстанови на пътуващия изцяло всички плащания, направени за туристическия пакет, без да дължи допълнително обезщетение. Специфики на пътуването: транспортът по програмата се осъществява със самолет, влак и автобус. Придвижването между основните градове в Италия се осъществява с влак и автобус. Условия за записване и начин на плащане:
  • Депозит в размер на 300 лв при резервация и сключване на договор за организирано пътуване.
  • Доплащане 20 дни преди датата на отпътуване.
Входни такси за посещаваните обекти:
  • Болоня: комплексът Санто Стефано (вход свободен), базилика Санто Доменико (вход свободен)
  • Равена: базилика Сан Аполинаре Нуово, бартистерий на Неон, мавзолея на Гала Плацидия и базиликата Сан Витале (общ билет: 9,50 евро)
Необходими документи:
  • Италия: пътува се с лична карта или международен паспорт;
  • Няма специфични медицински и здравни изисквания в дестинациите по програмата.
В случай на отказ от пътуването и прекратяване на договора от страна на Потребителя, Туроператорът удържа следните неустойки:
  • при наличие на повече от 60 дни преди датата на отпътуване – неустойка не се удържа;
  • между 59-ия и 30-ия ден преди датата на заминаване се удържа 30% от стойността на екскурзията;
  • между 29-ия и 20-ия ден преди датата на заминаване се удържа 50% от стойността на екскурзията;
  • между 19-ия и 10-ия ден преди датата на заминаване се удържа 80% от стойността на екскурзията;
  • при по-малко от 10 дни се удържа 100% от стойността на екскурзията.
Туроператорът си запазва правото да прави промени в реда на екскурзиите и часовете им на провеждане по време на програмата. Възможна е промяна на полетното разписание от страна на авиокомпанията. Туроператорът предлага на своите клиенти и застраховка «Отказ от пътуване» - около 2% от пакетната цена, за повече информация попитайте в офиса ни. Застраховките Помощ при пътуване в чужбина и Отмяна на пътуване се сключват със ЗАД „Армеец“, ЗД „Евроинс АД” или „Мондиал асистънс“. Сключва се до 3 работни дни от датата на подписване на договора за организирано пътуване. Стойността на застраховка "Отмяна на пътуване" зависи от цената на закупения пакет, възрастта на туриста и срока за анулация. Туроператорът има сключена задължителна застраховка “Отговорност на туроператора” по смисъла на чл.97 от Закона за туризма, с полица №:  7500190000272 /23.07.2019 , със срок на валидност до 07.08.2020г. на "Групама Застраховане"  ЕАД, гр.София, бул. "Цариградско шосе" 47А.